Figyelemkoncentráció

 

iskola7

Ne várd el 6-8 éves gyermekedtől, hogy végig tudjon nyugodtan ülni fél óránál hosszabb ideig egy dologra (mondjuk a verstanulásra) koncentrálva. Iktass be apró szüneteket, egy-két olyan mozdulatot, ami segíti a további figyelemösszpontosításban. Ilyen könnyű kis gyakorlat lehet például a keresztbelendítés, amikor az ellentétes térdet és könyököt érinti egymáshoz a gyerkőc. Ez nagyon sokat segít abban, hogy a két agyfélteke ismét összekapcsolódjon. Vagy egyszerűen egy kis indiánszökellés is jó lehet. Iskolakezdés idején különösen fontos, hogy türelmes legyél vele, hiszen egész nyár a kötetlenségről, a szabadságról szólt. Most viszont hirtelen szabályok és követelmények garmadával szembesül.

Másik oldalról pedig, lásd be, értsd meg, hogy ő még gyerek! Nem tud olyan hosszú időn keresztül nyugodtan megülni egy helyben. Ha te, mint megértő és felelős szülő megőrzöd belső nyugalmadat, és nem stresszelsz, amikor tanultok, ez a nyugalom átragad gyermekedre is. Csak próbáld ki!

Elvárásaink

 

iskola2

Vajon az elvárásaid az életkorához és a képességeihez mértek? Persze, tudom, hiszen nekem is van, immár két felnőtt, gyermekem, akik jó eszűek mindketten, és én is szerettem volna, ha mindig a képességeiknek megfelelően teljesítenek. Mert, ugye, mi felnőttek, szülők tudjuk, hogy az életét most alapozhatja meg. De szerinted egy kisgyermek ezt megérti, felfogja? Mert szerintem nem! Más részről viszont, ha esetleg valamiben gyengébb képességű, akkor igenis, értékeld az eredményeit, erőfeszítéseit! Ez különösen az iskolakezdés elején nagyon fontos. Hiszen ennek az elismerésnek a lendülete, töltete viszi, sarkallja őt még jobb teljesítményre.

Jó jegyért pénz jár?

 

iskola10

Hát, ebben nem vagyok olyan biztos, hogy megfelelő a jutalmazás eszköze. Szerintem sokkal többet ér egy igazi, őszinte elismerés, dicséret, vagy egy közösen megélt program, ami feldob mindeannyiótokat, és nem utolsó sorban, összekovácsolja a családot, kis közösségeteket! Inkább az idődet ajándékozd, mint a pénzed! Ugyanis, ha pénzzel jutalmazod, akkor az igazi értéket veszed el tőle! Mégpedig azt, hogy a sikerélmény vigye előre, és erősítse magabiztosságát, önbizalmát.

Szeretlek, mert jól tanulsz

 

iskola8

Ez nem őszinte, feltétel nélküliség. A gyermeknek feltétel nélküli elfogadásra és szeretetre van szüksége. A legfontosabb, ami a  gyermek egészséges mentális, lelki és testi fejlődéséhez szükséges: feltétel nélküli szeretet, biztonság, feltétel elfogadás. különösen iskolakezdés idején nagyon fontos, hogy a gyermek érezze, feltétel nélkül számíthat szüleire mindenben!

Másik oldal: Nagyon sok gyermek szenved attól, hogy a szülők a másik testvérhez hasonlítják a gyermek teljesítményét. Rengeteg kliensem rekedt meg az önbecsülés, önbizalom fejlődésének egy korábbi szintjén, mert a szülők kimondva, kimondatlanul a testvéréhez hasonlították. Így ő azt érezte, hogy nem elég jó, nem tud megfelelni az elvárásoknak, és nem szeretik annyira, mint a testvérét, mert nem tanul olyan jól.

Iskolakezdés – most megy elsőbe a gyermekem

 

iskola6

Ez egy hatalmas lépés és változás a gyermek életében. Az addigi gondtalan, felhőtlen, követelményektől mentes, a csak játékos életet felváltja a tanulás, hogy negyvenöt percen keresztül nyugodtan kell egy helyben ülni, hogy már értékelik a teljesítményét. Ez nagy nyomást helyez a gyermekre. Gondolj csak bele: amikor te új munkahelyre mentél az első nap, mit éreztél, mi zajlott benned? Ugye, neked sem volt könnyű? Pedig te már felnőtt vagy, sok tapasztalattal tudással a hátad mögött, és mégis megvisel. Képzeld el a kisgyermeket, aki még ezekkel a tapasztalatokkal nem rendelkezik!

Ne riogassuk a gyermeket az iskolakezdés “borzalmaival”

 

iskola9

Mire gondolok? Fegyelmezés gyanánt gyakran hallani szülőktől: “Majd az iskola megnevel!” “Az iskolában nem csinálhatod ezt!” “Legalább rendre, fegyelemre tanítanak!” Elég szorongást okoz a gyermekben az, hogy iskolakezdés vár rá. Különösen akkor, ha nem érzi magát még elég felkészültnek, elég jónak arra, hogy iskolába menjen.

Nagyon fontos, hogy kérdezgessük őt az élményeiről, arról, miként éli meg az iskolakezdést. Persze, ez a későbbiekben is legyen bevett gyakorlat. Kérdezzük meg, talált-e már magának barátot, milyen a tanítónéni, milyen szabályok vannak az órákon, illetve az órákon kívül. Fordítsunk figyelmet arra, hogyan érzi magát az iskolában.

Megcsinálom helyetted, így gyorsabb

 

iskola4

Bepakolod a táskáját? Vagy reggel jut eszébe, hogy nem írt meg egy leckét? Gyorsan segítesz neki megírni? Szerinted ezzel segíted, vagy épp ellenkezőleg? Úgy gondolom, a gyermeknek is meg kell tanulnia, hogy a cselekedetei következményekkel járnak. vagyis, ha csak részlegesen rakta el a felszerelését, és valami hiányzik neki az iskolában, kapjon érte “büntetést”. Így tanulja, meg a felelősséget, azt, hogy alaposan nézze át a táskáját, készüljön fel a másnapra. Másrészről: ha te csinálod meg helyette, akkor azt az üzenetet küldöd neki, hogy ő erre nem képes, nem tudja megtenni. Bízd rá, de biztosítsd őt arról, hogy, ha segítségre van szüksége, te ott vagy. Bíznia kell benned és bíznia kell magában!

Hogyan tudod úgy terelni gyermeked sorsát, hogy közben ne nyesegesd a kibontakozó önállóságát, bimbózó önbizalmát?

Kérdezz bátran erről, és minden egyéb gyermekneveléssel kapcsolatos témáról!

Ha ezek a tanácsok nem segítenek, örömmel segítek megtalálni a legjobb megoldást, amivel felelős szülőként támogathatod gyermekedet!

Telefonszámom: 30/285 70 47